mandag 3. september 2012

GenFors - noen blinde

Generalforsamling i vinklubben. Det måtte naturligvis smakes litt både under og etter selve "møtet". (Ganske) korte notater:

VIN 1:
Blårød og ung på farge. Tett. På duft endel kirsebæraktig frukt, krydder, noe ubestemmelig "varmt" - kanskje litt varmt kjøtt? Med luft og tid litt toast og kaffe også. På smak også her krydret og litt varm, blå frukt. Faktisk ganske bløt munnfølelse, med grei lengde som domineres av markant syre. Totalinntrykket er "ungdommelighet", blå frukt og syre.
Jeg tok en råsjans og tippet barbera, noe som igjen viste seg å være helt riv ruskende galt...
Clos Floridene 2008, Graves, Bordeaux
Erlend #01 måtte jo selvfølgelig fleske til med en bordeaux, og skammen var et faktum.
En idag ganske stram, syrlig og utilgjengelig vin som jeg synes ga veldig lite av seg selv. Med tid kan dette sikkert bli noe bra, men la ligge! Drikk 2020 og utover (82+ poeng).
---
VIN 2:
Denne er mursteinsrød i glasset og klart lysere enn den forrige. Jeg aner en dreining mot nebbiolo- eller pinot-riket. Virker først veldig lukket på duft og gir svært lite annet enn noe treaktig og syrlig, rød frukt dynket i løsemidler. På smak skjønner jeg imidlertid at det må dreie seg om en nebbiolo-basert vin. Syrlig og tanninrik med en sandpapir 240-aktig munnfølelse. I midtpartiet tobakk, rips og mer av den til dels svært syrlige ripsfrukten. Tørkende finish med tørt treverk. 
Jeg var ganske nær, selv om jeg dristet meg til en barbaresco her...
Suoi Barolo 2006, Piemonte
En tøff og ganske utilnærmelig vin slik den fremsto denne kvelden. Kan sikkert bli bra med lagring, men de som ikke plages nevneverdig av tanniner og tørkende treverk i munnen kan sikkert ha glede av denne nå (til mat!). 84 poeng.
---
VIN 3: Mount Eden Vineyards Edna Valley Chardonnay 2009, Wolff Vineyard, San Luis Obispo
 
Siden jeg hadde med denne, ble den ikke smakt blindt. Lys gulgrønn, funklende klar i glasset. På duft først noe moden ost som raskt blåser vekk. Deretter kommer et markant, smøraktig fatpreg etterfulgt av undertoner av kalde småstein, gule epler, ørlite pasjonsfrukt, litt skogsopp og svake hint av akasieblomst og appelsinskall. Ganske ekspressiv på duft! I munnen fruktig anslag, med en fet og moden munnfølelse. Behersket fatpreg i munnen med tropisk tilsnitt som leder ut i en bittersyrlig og ganske lang finish.
Jeg har ikke smakt mye calichard, men dette er noe av det mer elegante jeg har vært borte i. De andre i smakepanelet mente den nærmet seg faretruende "vulgærgrensen", men jeg synes dette var bra. Bare prisen (285,-) stod ikke helt i stil med flaskens innhold. 83 poeng.
---
VIN 4:
Veldig tett og mørk i glasset, nesten lillablå. På duft markant julekrydder, plommer, rosiner og altoverskyggende søtpreg. Ikke fryktelig langt unna portvinsaktig. Etterhvert også en trio av "dufter" som av lakris, ketchup og bjørnebærsyltetøy. I munnen veldig fruktig anslag, med merkbar sødme og krydder. Noe fatpreg i midtpartiet, også noe lakris. Sitter veldig tett og "fyllende" i munnen. Virker svært konsentrert/ekstrahert. Lakrisaktig og tørkende finish som er ganske kort.
Her hadde jeg gitt opp å konsentrere meg om gjettinga, men var vel på Spania eller Portugal.
Niepoort Vertente 2009, Douro
Storebroren til norgesfavoritten Fabelaktig er en god, om enn kanskje litt for klubbete og ekstrahert vin. Trenger mat. Litt for sesongbetont - minner om jul. Drikk nå. 80 poeng.
---
VIN 5:
Halvlys, rødbrun mot rust i glasset. På duft støvete treverk som av gammel, solsvidd og støvete vinduskarm i naturtre. Deretter is-te, bestemorsparfyme og ubestemmelig krydderpreg. Lukter godt! I munnen søtt anslag med kandisert eple og andre, overmodne rødfrukter. Sursøt og lang, sitter i lenge som en røyk-/tåke-aktig munnfølelse. Bra greier!
Her var jeg helt blank og mente det var noe som minnet om både moden bordeaux og moden rioja, men uten blyanten fra bordeaux og uten eiken fra rioja. Det var:
Château Musar 2003
Endelig fikk jeg smake en flaske Musar som tiltalte meg, og denne satt som et skudd. Etter sigende er både 2004 og 2005 milevis unna denne i kvalitet, og meg bekjent så er vel også Musar offer for til dels ganske heftig flaskevariasjon. Ingenting i veien med denne i hvert fall! Flott nå, men lagrer sikkert bra minst 10 år til! 90 poeng.
---

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar